Sally Potters Rage i Zenit

Den brittiska filmskaparen Sally Potters nya film Rage fick premiär i nedladdningsbart mobiltelefonsformat. Filmen var i sju delar – en del per dag under en vecka. Något som väckte uppmärksamhet, inte minst eftersom distributionssättet byggde på att publiken kunde välja själva om de ville betala för att se filmen. I sin helhet visades den vid Göteborgs filmfestival nyligen, där regissören själv var gäst.

Rage är en okonventionell film om modeindustrin. En överviktig svart skolpojke, Michelangelo, intervjuar under en vecka några nyckelpersoner vid en modeuppvisning.

Mot en digitalt bearbetad enfärgad bakgrund talar personerna runt modeshowen med Michelangelo och publiken genom hans mobiltelefonkamera. De involverade i modeuppvisningen spelas av en rad okända och kända skådespelare, bland andra modeskaparen Merlin (Simon Abkarian), fotografen Frank (Steve Buscemi), fotomodellen och transpersonen Minx (Jude Law) och modekritikern Mona Carvell (Judi Dench).

Deras berättelse avslöjar dramatiska händelser som alla belyser hur modeindustrin fungerar. Här diskuteras kapitalism och hur jakten på profit förstör människor, tills de slutligen inte längre vet varför de lever. Den lyfter fram cynismen och utsattheten hos dem som deltar i modecirkusen.

En del av kritiken mot Rage har varit att den är alltför politisk och inte tillräckligt personlig och emotionell.

-För mig är allt politiskt, säger Sally Potter till Arbetaren. Det går inte att dra några skiljelinjer mellan det politiska och det personligt emotionella.

Det är också en annorlunda film eftersom den genom sin lågbudgetteknik, ”no-tech” som Sally Potter beskriver den, placerar skådespelarna i centrum. Framför allt är det den enfärgade bakgrunden som ställer stora krav på skådespeleriet. Skådespelaren har ingenstans att fly.

– Det var särskilt krävande för de etablerade skådespelarna, för de är vana att kunna spela mot bakgrunder, sade Sally Potter under presskonferensen.

Att filmen genom ett medvetet lättrörligt kameraarbete verkar vara filmad med mobiltelefonkamera, men i själva verket är gjord med en vanlig filmkamera av tekniska skäl, är en annan detalj som ökar den autentiska känslan i filmen. Men det ger samtidigt ett minimalistiskt intryck.

För Sally Potter som fick sitt internationella genombrott med filmen Orlando (1992), ett påkostat kostymdrama baserat på Virginia Woolfs roman, är arbetet med Rage som att göra en miniatyr. Formatet blev exempelvis en mycket billig film, den totala budgeten låg på en miljon dollar, i sammanhanget en spottstyver. Alla skådespelarna, från Judi Dench och Jude Law till de mindre kända samt filmarbetarna fick betalt efter fackets rekommendationer för minimilön.

– Jag tror att det är en bra sak att göra film sparsamt och utan spill, med tanke på miljöförstöringen, och den globala uppvärmningen.

Potter menar att den låga budgeten gav henne som filmskapare den kontroll över filmen som annars överlåts åt ekonomiska intressen. Nu har hon förvisso förlorat stora summor pengar på Rage och därför tvingats belåna sitt hus. Ekonomiskt fungerade det inte att distribuera filmen för en frivillig kostnad.

– Inte så många betalade, säger hon. Om vi ska försöka distribuera film på samma sätt igen får vi bli tydligare med hur det går till att betala.

Ändå ångrar hon inte att hon gjort filmen, i stort sett för egna pengar. För det är den film hon från början ville göra.

Sally Potter menar att miniatyrtekniken delvis är ett sätt att överleva som filmare eftersom det inte längre är möjligt att kontrollera hur folk ser film; i mobiltelefonen, på datorskärmen, i teve eller på bio. Inte så att det nya kommer att döda konventionella filmer, men inom filmindustrin finns det numera plats för olika sorters filmer, från Avatar till Rage.

– Det är inspirerande att se vad man kan göra med mobiltelefonkamera eftersom formatet blir allt vanligare i vardagen. Poängen är inte att krympa Lawrence of Arabia till ett frimärkes storlek, utan helt enkelt göra film i mobiltelefonstorlek.

Den låga budgeten är också ett sätt att inspirera folk att göra egna filmer. På så sätt hoppas hon bidra till att decentralisera och demokratisera filmindustrin.

Sally Potter är en rebell i brittisk filmindustri. Som ung anslöt hon sig tidigt till filmkooperativet London Film-makers’ Co-op. Därefter utbildade hon sig till dansare och koreograf. Hon grundade sin egen dansakademi, The Limited Dance Company, och blev prisad för sina performance och för sitt arbete som teaterdirektör. Hon har varit medlem i flera olika musikgrupper, som exempelvis frijazz och avant-rockgruppen Feminist Improvising Group vars första framträdande hette Music for Socialism. Hon har dessutom regisserat tio filmer, skrivit manus till de flesta av dem och komponerat musiken till fyra av dem.

Under årets filmfestival återkom diskussionen om bristen på kvinnor i filmindustrin. Som vanligt konstaterades att målen inte uppfyllts. Då Arbetaren talade med Sally Potter kunde hon konstatera att det står än värre till med jämställdheten inom brittisk filmindustri. Om diskussionen om jämställdheten här i Sverige står still – så finns den åtminstone menar hon – till skillnad från i England där den är frånvarande.

Sally Potter efterlyste inte bara fler kvinnor i industrin, utan också en ökad medvetenhet om vad filmarna berättar.

Kameran har ju, som ledande filmkritiker ofta påpekat, ett manligt öga. Oavsett vem som står bakom kameran förmedlar den oftast en manlig blick.

– Som filmare är det viktigt att du medvetet försöker se världen ur andra än dina egna ögon, säger Sally Potter till Zenit.

I filmen Orlando diskuterar hon ingående kamerans kön och könsrollerna. Vad det innebär att vara man och kvinna. Hon låter exempelvis Tilda Swinton inneha den manliga huvudrollen halva filmen tills han byter kön och blir hon. Drottning Elisabeth I spelas å andra sidan av en manlig skådespelare, Quentin Crisp. De problematiserade könsrollerna återkommer som tema i Rage genom exempelvis Jude Laws könsambivalenta transperson och genom den något stereotypt homosexuella Simon Abkarians rolltolkning.

Om kritiskafilmstudier

administratör
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s