Ofjättrad

Den kommer till Malmö, årets hippaste film Quentin Tarantinos nya om slavuppror Django Unchained. Hans manér har vi vant oss vid: hyllningar till 1970-talets genrefilm, den här gången möter Franco Neros Django Richard Roundtrees Shaft i en western-blaxploitation som utspelar sig i Sydstaterna före inbördeskriget. Med tillhörande humoristiskt kärnfull dialog – bollad mellan lysande skådisar, stilistiskt vackert våld, utsökt fotografi och med soundtrack av bland annat RZA och Ennio Morricone så serveras precis den anrättning publiken beställt.

Problemen med Django är absolut inte hantverksmässiga (filmen är en porrfilm för cineaster som redan antytts). Problemet med filmen ligger på ett annat plan.

Man kan säga att filmen förhåller sig på metanivån till genrefilm, genrefilmen till verklighetens historiska slavhandel och könsroller. Man kunde önska att Tarantino som brukar utmana genrefilmens stereotyper kunde gjort det även i denna film . Men det gör han inte. Om Django är ofjättrad så verkar Tarantino märkligt fjättrad.

Filmens feminina biroll Kerry Washingtons Broomhilda är i huvudsak ett offer som inte förmår att själv göra motstånd: en kvinnoroll som stannar vid att vara ett objekt för Djangos trånad, som aldrig utvecklas till subjekt likt många tidigare kvinnoroller hos Tarantino, med paradexemplet Uma Thurman i Kill Bill. Det andra är Jamie Foxx Django, som inte tillåts i Nat Turners efterföljd att själv analysera sin roll som slav, utan behöver en vit man för att revoltera Christoph Waltz, tandläkare Dr. King Schultz. Synd för utan detta hade Django varit ännu coolare

Om kritiskafilmstudier

administratör
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s