Andra festivaltexten

I veckan gick den nittonde omgången av Fantastisk filmfestival av stapeln i Lund. Skånes Frias festivalreporter Joacim Blomqvist var på plats och delar med sig av godbitarna från festivalen.

Liksom förra året är det i år många kvinnor både bakom och framför kameran på Fantastisk Filmfestival i Lund. Särskilt kan Logan Millers stilsäkra western-drama Sweet Vengeance nämnas. Hämnaren Sarah Ramírez, lika stenhård som Clint Eastwood i Sergio Leones dollartriologi, rensar upp i westernstadens gubbvälde. Allt fotograferat med vidvinkelbilder som ger en känsla av John Fords klassiska epos, med spaghettiwestern-närbilder och genre-typiska hårdkokta replikskiften.

En annan fantastisk film med kvinnliga huvudroller är irländska Neil Jordans återkomst till vampyrfilmsgenren med filmen Byzantium. Här tar han sig an irländska vampyrer och korsar därmed sina två huvudsakliga intressen som filmskapare – vampyrer och udda irländare. Festivalfavoriten Saoirse Ronan, från förra årets bästa film Violet & Daisy, spelar som vanligt vampyren med bravur.

Liksom alltid på Fantastisk Filmfestival har de udda filmerna en framskjuten position. Den roligaste filmen i år var Danny Mulherons Nyzeländska kannibalfilm Fresh Meat, lite grand som att släppa en ung Peter Jackson lös på varenda tänkbar kliché och stereotyp i det västerländska filmlandskapet – allt i den där säregna sortens humor som engelsmän och nyzeländare har patent på.

På tisdagen höll Shannon Lark från skräckfilmskollektivet Viscera ett seminarium om sitt arbete för att stödja kvinnliga filmare inom genren. Kanadensiska Karen Lam, som nyligen släppt sin fullängdsfilm, det vackra och effektiva hämnddramat Evangeline, var också på plats. De talade om vikten av att samla kvinnliga filmberättare så att de inte framstår som undantagsfall.– Det är viktigt att vi istället framstår som en filmvåg.

Karen Lam 1Shannon Lark

Karen Lam och Shannon Lark

Viscera startade som en festival i San Franscisco, men har nu blivit ett världsomspännande nätverk av filmskapande kvinnor som turnerar runt på
olika festivaler med sina filmer, säger Shannon Lark.

För Shannon Lark och Karen Lam är den feministiska politiken viktig. Inte bara filmskaparnas könsidentitet är betydelsefull, utan även vad man berättar
och hur man berättar det.

– Min egen film är berättad konsekvent ur ett kvinnligt perspektiv. Det kan ibland vara förvirrande för publiken. Många kanske tror att om man istället
för förövaren följer offret med skakig handkamera, så gör man fel men det är inte fel utan följden av filmarens eget val att betona offrets utsatthet, säger Karen Lam.

– Miljontals kvinnor uppskattar science fiction, fantasy och skräckfilm, nu är det dags att vi kvinnor börjar skapa dem också, säger Shannon Lark.

Om kritiskafilmstudier

administratör
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s